Dimarts 15 de març de 2011
Avui a classe hem parlat sobre l'escola. Destacar que l'escola la formem entre tots: la comunitat, els infants, els mestres i els pares. L'escola és com una mini societat. El paper d'aquesta podem dir que és compensatori i vicarial, ja que és un l'agent socialitzador que, normalment, cobreix les mancances i/o segueix l'educació dels fills, però sempre separant el que és responsabilitat dels pares i el que és responsabilitat dels mestres. Cal destacar que el puntal és la família, i com a tal, l'escola ha d'acollir-la i crear vincles amb ella.
Per altra banda, també és important tractar a l'escola les emocions, la seva expressió i regulació. Per treballar-les no fa falta cap activitat concreta, ja que és una cosa que està present dins de nosaltres tot el temps i poden sorgir i aflorar en qualsevol moment i davant qualsevol situació. Però, també les podem fer servir per remarcar la importància d'alguna emoció en concret que volem treballar o una situació conreta. Alguns recursos poden ser els jocs, els contes, els poemes, etc. Però també són molt freqüents les cançons com ara la que ens va presentar el mestre per analitzar:
Després d'escoltar aquesta cançó, farem un petit anàlisi sobre aquesta. Podem observar com tracta el tema d'una relació, la creació d'un vincle però com aquest al final es romp. Ho podem aplicar als mestres (encara que ho podem fer amb qualsevol figura de referència del l'infant), a la nostra funció de guia, d'acompanyar que acaba quan el nen ja creix. Ara repassaré algunes frases de la cançó i faré un comentari sobre aquesta.
- "Tots dos van preparar un viatge molt llarg": és la descoberta del món en que el mestre acompanya, el nen juga, es diverteix i va creixent, s'estableix un vincle afectiu segur (encara que aquest és asimètric).
- "Quan hi havia tempesta s'ho arreglaven molt bé": el nen petit confia absolutament en la persona gran que li proporciona seguretat i protecció. El nen té en gran estima el mestre que és més que els prínceps i els reis. A més a més, també fa referència a la capacitat de resiliència (capacitat de sortir endavant d'una situació dolenta i traumàtica, de navegar enmig d'una tormenta i sortir viu).
- "Els dracs viuen per sempre però els nens es fan grans....... una nit molt gris i trista el nen el va deixar": l'adult acompanya al nen fins que es fa gran i pot continuar tot sol. En aquest moment es treballa el dol de les pèrdues, poder rompre el vincle per seguir endavant.
El drac torna a començar, perquè arriben nous infants a l'escola per tornar a fer aquest procés, per tornar a crear aquest vincle.
Cançó d'avui:
(aprofitarem que l'activitat d'avui és cercar una cançó infantil que ens serveixi per treballar les emocions. He de dir que m'ha costat triar una perquè n'he trobades moltes molt interessants - de Disney i d'altres -)
- "Tots dos van preparar un viatge molt llarg": és la descoberta del món en que el mestre acompanya, el nen juga, es diverteix i va creixent, s'estableix un vincle afectiu segur (encara que aquest és asimètric).
- "Quan hi havia tempesta s'ho arreglaven molt bé": el nen petit confia absolutament en la persona gran que li proporciona seguretat i protecció. El nen té en gran estima el mestre que és més que els prínceps i els reis. A més a més, també fa referència a la capacitat de resiliència (capacitat de sortir endavant d'una situació dolenta i traumàtica, de navegar enmig d'una tormenta i sortir viu).
- "Els dracs viuen per sempre però els nens es fan grans....... una nit molt gris i trista el nen el va deixar": l'adult acompanya al nen fins que es fa gran i pot continuar tot sol. En aquest moment es treballa el dol de les pèrdues, poder rompre el vincle per seguir endavant.
El drac torna a començar, perquè arriben nous infants a l'escola per tornar a fer aquest procés, per tornar a crear aquest vincle.
Cançó d'avui:
(aprofitarem que l'activitat d'avui és cercar una cançó infantil que ens serveixi per treballar les emocions. He de dir que m'ha costat triar una perquè n'he trobades moltes molt interessants - de Disney i d'altres -)
Per què? Perquè treballem el valor de l'amistat i la diferencia, la multiculturalitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada